De hippiesymbolen anno 2017

summer-of-love

Deze zomer was het exact een halve eeuw geleden dat Summer of Love plaatsvond (1967) in San Francisco. Het was hét hoogtepunt uit de hippie-jaren. Alles stond in teken van vrede en liefde. Vandaag zijn er ook een heleboel dingen die wij (on)bewust doen om ons zelf en anderen graag (te leren) zien en om voor onze planeet te zorgen. Zo zijn er veel symbolen die wij vandaag toepassen op ons leven en zo refereren naar de jaren zestig. Dit artikel staat volledig in het teken van de hedendaagse hippies en is gebaseerd op de artikelreeks ‘De hippies van nu’ uit de special editie van het mindstyle magazine Happinez (Happi Love). In dit artikel bespreek ik enkele actuele dingen die wij vandaag doen wat we hebben geleerd van de hippies. Veel van die dingen pas ook ik regelmatig toe in mijn leven.

 

  • Yoga, meditatie, mindfulness

617ac4cccbbe6a56bfa38fdebfb621ac-yoga-illustration-morning-yoga

Als kind vond ik dingen zoals meditatie maar raar, het was voor mij niet ‘normaal’ genoeg. Maar tegenwoordig is yoga geen onbekend en vreemd woord meer, maar eerder iets hip dat je overal (online, in boeken, op straat,..) tegenkomt. Het lijkt wel alsof iedereen aan yoga doet en dat verbaast me niets. Want onze maatschappij wordt alleen maar drukker, er wordt (te?) veel van ons verwacht, alles gaat nóg sneller dan voorheen. Even tot rust komen, tot jezelf en de rest achterwege laten, wordt een noodzaak voor velen.

Ook mindfulness kom je meer en meer tegen: tijdschriften (zie Flow Magazine en Happinez), blogs, cursussen die je kunt volgen, boeken en zelf apps verschijnen met dit thema. Ikzelf hou er ook van om me hier in te verdiepen en tijd te spenderen in alles wat met mindfulness te maken heeft.

  • Vegetariërs & veganisten

f1c62972622499efaa974b995e4af303-food-art-food-networktrishaIets waar steeds meer mensen in mijn omgeving voor kiezen: vegetarisch/veganistisch gaan eten. Voor alle duidelijkheid: vegetarisch wil zeggen dat je geen dieren eet en dit vervangt door vegetarische varianten zoals tofu, seitan, groenteburgers, etc. Als je veganistisch eet, dan wil het zeggen dat je noch vlees, noch andere dierlijke producten eet zoals melk, kaas, eieren etc. Opnieuw vind je hier meer en meer over op het internet, maar ook vegetarische en veganistische kookboeken verschijnen opvallend meer. Bovendien is dit allemaal heel gezond, iets waar hippies ook voor zullen kiezen. Zelf ben ik geen vegetariër of veganist en ben het niet van plan te worden. Thuis eet ik wel wekelijks enkele dagen vegetarisch, afgewisseld met dan eens een dag vlees. Dan geniet ik extra van het avondeten met vlees.

De opkomende populariteit van vegetarisch en veganistisch eten kan je makkelijk linken aan de honderden nieuwe zelfstandige eetzaakjes die plots ‘tevoorschijn’ kwamen in verschillende steden, de afgelopen jaren. Mensen kiezen sneller om zelfstandig een zaak te starten. Vaak bieden deze eetzaken gezond, biologisch en vegetarisch en/of veganistisch eten aan. Het zijn kleine, gezellig ingerichte plekjes die meer een huiselijke sfeer aanbieden dan een restaurantsfeer. Mensen kiezen dus meer en niet meer om niet te werken onder een baas. Ze willen hun eigen baas zijn en kiezen voor zichzelf. Ook mijn voorkeur gaat naar deze zelfstandige zaakjes als ik iets (gezond) wil eten in de stad.

  • ‘Groen’ leven

south-america-illustration-planet-earth-watercolor-world-map-painting-joanna-szmerdt

Ik ben opgevoed door ouders die:

  1. liever buiten, in de natuur zitten dan binnen in huis
  2. graag eigen groenten kweken
  3. me als puber vertelden dat ik geen deodorant met alcohol en aluminium mocht gebruiken
  4. liever eens uitzieken i.p.v. pijnstillers te nemen
  5. kraanwater filteren i.p.v. elke week een hoop literflessen te kopen
  6. groente – en tuinafval composteren in de tuin 
  7. graag thee maken met verse kruiden uit de tuin 
  8. zoveel mogelijk bioproducten kopen en verse maaltijden koken
  9. de afwas doen met ecover en ook ecologische wasproducten gebruiken voor de was
  10. een ecologische drinkfles voor me kopen waarvan de chemische stoffen van het plastic niet zouden afgeven in het drinkwater

Onlangs kocht mama ook voor ons nagellak die geen schadelijke en chemische sporen bevat en dus beter zijn voor ons en het milieu.

Je kan wel zeggen dat ik moderne hippie-ouders heb. Als puber schaamde ik me daar soms voor, vond ik dat ze overdreven. Maar nu koop ik zelf het liefst shampoo zonder siliconen en parabenen, gebruik ik vooral natuurlijke deo’s, neem ik niet graag pillen/pijnstillers en eet ik het liefst zo vers en gezond mogelijk.

Doordat er steeds meer ecologische producten makkelijk en massaal te koop zijn, zie je ze ook hipper worden. Zo heb je bijvoorbeeld de ecologische dopper flessen die tegenwoordig het bezit zijn van heel wat mensen. (Natuurlijk heb ik er ook een.) Naast het ruime aanbod aan biologische en ecologische producten, heb je ook mensen die nog een stapje verder gaan in het ‘groen’ leven: wonen in een boot, woonwagen, een hut in het bos, etc.

Pas jij één van bovenstaande dingen toe op je leven?

☀️ Eva

 

6 thoughts on “De hippiesymbolen anno 2017

    1. Dan heb ik veel bewondering voor je dat je veganistisch eet, want zelf zou ik dat (nog) niet kunnen! Ik mediteer regelmatig, in het begin merkte ik niet echt verschil, maar nu ik dat meer doe, voel ik dat het echt kan helpen tegen stress en onrustige momenten 🙂

      Liked by 1 persoon

  1. Meditatie is iets wat ik wel doe, maar veel te weinig. Als ik het goed doe en een goede sessie heb gehad, dan verricht het inderdaad wel wonderen! Gek trouwens hoeveel we over hebben genomen van de hippies. Ik had er nog nooit zo bij stilgestaan eigenlijk.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

