11 dingen die ik leerde na één jaar hogeschool

20161214_122100

Aanstaande woensdag heb ik mijn allerlaatste examen voor de vakantie. En daarom besloot ik om terug te blikken op het voorbije schooljaar omdat dit mijn eerste jaar als student aan de hogeschool was. Soms was het met vallen en opstaan. Een nieuwe school, een stapje hoger qua opleiding en studeren, een heleboel nieuwe mensen, alleen op kot leren leven, mijn ouders minder zien en van alles leren combineren en regelen op een zelfstandige manier. Zélf keuzes leren maken én het belangrijkste: jezelf niet vergeten.

Hier zijn 11 (persoonlijke) dingen die ik uit het voorbije schooljaar heb geleerd:

  1. Thuis zijn is extra leuk

    Wanneer het weekend is en ik thuis ben, dan is het ideale moment daar om even te genieten van een stuk minder verantwoordelijkheden en een stuk meer luxe. Genieten van het samen zijn met mijn ouders en broer is iets waar ik altijd gelukkig van word, want familie is en blijft iets heel belangrijk in mijn leven. Het is geen drama als je even alles van school en het studentenleven op vrijdagavond uit je geheugen wist, dat is juist soms een noodzaak.

  2. Praten met mensen helpt altijd

    Natuurlijk praat ik met mensen, maar niet altijd op de manier waar ik nood aan heb. Het is niet omdat ik nu deels op mezelf woon dat ik alles ook voor mezelf moet houden en dingen moet opkroppen. Praat er over met vrienden of je lief, bel mama of papa. Vertel hen wat voor een fijne dag je hebt gehad of wat je dwarszit en hoe je je voelt. Want als je alleen “woont” vergeet je dat soms omdat je daar amper sociaal contact hebt.

  3. Regelmatig theorievakken bijhouden is een must

    Naast de praktijkvakken die ik graag doe, heb ik jammer genoeg ook enkele theorievakken die bij mijn opleiding horen. Hoe vrij het studentenleven ook mag zijn na de lessen, vergeet niet regelmatig je theorievakken bij te houden, je zal jezelf ontzettend dankbaar zijn tijdens de blok!

  4. Boodschappenlijstjes zijn super handig

    Maak zondagavond even tijd om na te denken over wat je de komende week wil eten en maak een boodschappenlijstje. Want eten kiezen in de winkel is soms een hel voor mij. Al die hopen keuze! Wat je op voorhand opschrijft moet je achteraf niet meer doen en dan kan je zorgeloos inkopen doen voor de week.

  5. Me-time is ook belangrijk

    Plan minstens één avond in de week die je vrij houdt voor jezelf waarop je lekker doet waar je zin in hebt. In de wintermaanden vind ik het fijn om mijn kot extra gezellig te maken met kaarsen, lichtjes, muziek en dat in combinatie met een boek of film en een verwarmende thee. Maar ook lekker voor mezelf koken vind ik altijd leuk om te doen. In de zomermaanden is het heerlijk om een avondwandeling in Gent te maken en te genieten van alles wat er rond me te zien is. Aan jezelf denken en niet alleen aan de mensen rondom je, waar ik soms een beetje te veel rekening mee houd, is echt ontzettend belangrijk!

  6. Alles perfect doen is onmogelijk

    Wees niet te hard voor jezelf. Ik wil altijd alles goed doen (en soms gaat dat gewoon niet): goed presteren voor school, regelmatig je lief en vrienden zien, contact houden met je familie, genoeg sporten en gezond eten… Maar soms vraag ik te veel van mezelf waardoor ik uitgeput geraak omdat niet alles tegelijk op een perfecte manier kan verwezenlijkt worden. Dus stel voor jezelf niet constant al te hoge eisen op want dat kan na een lange tijd een negatief effect met zich mee brengen. Kijk eerder terug op wat je al hebt gepresteerd en ga daar mee verder. Alles perfect doen is onmogelijk, met met zo’n hoge (onhaalbare) ingestelde verwachtingen.

  7. Plannen helpt voor meer structuur én ontspanning

    Hou je agenda goed bij met de deadlines en andere dingen die je hebt gepland die week. Van plannen kan ik echt blij worden. Zeker als ik tussendoor ook fijne, ontspannende dingen plan zoals iets gaan drinken met vrienden of naar de film gaan met mijn lief. Zo heb je altijd iets om naar uit te kijken en beloon je jezelf na het halen van een deadline.

  8. Jezelf verzorgen maakt je dag beter

    Natuurlijk is dit voor de hand liggend, maar het is wel soms iets dat ik kan vergeten op kot als ik me wat minder voel. Met jezelf verzorgen bedoel ik zorgen dat je er goed uit ziet (je kleden hoe jij wil, je haar doen zoals jij het wil,..) en jijzelf met een glimlach naar je spiegelbeeld kan kijken. Als ik mezelf er mooi vind uitzien ga ik me automatisch zekerder en beter in mijn vel voelen. En dat is natuurlijk altijd fijn! Niets is leuker dan in de spiegel kijken met een tevreden gevoel. Jezelf mooi vinden heeft je een enorme boost! En wanneer ik dat gevoel heb, ga ik het automatisch ook veel leuker vinden om naar buiten te gaan en mezelf te tonen. Zelfs wanneer je een mindere dag hebt kan dat enorm helpen!

  9. Sporten doet wonderen

    Sporten = uit je hoofd kruipen en achteraf een heerlijk gevoel hebben. Met Arteveldehogeschool (waar ik studeer) kan je voor €25 euro per jaar 5 dagen in de week een andere sport gaan doen in Gent. Van yoga tot BBB en van voetbal tot calorie crush! Zeker de moeite waard om na een dagje les even alles fysiek te geven en achteraf content en tegelijk lekker uitgeput te zijn. Geloof me: dan slaap je die nacht geweldig!

  10. Snel opgeven is geen goed idee

    Soms heb je wel eens van die vakken die je helemaal niet interesseren waardoor je de interesse er in verliest. In de hogeschool is het nu eenmaal leren doorbijten en als je een vak krijgt waarvoor je interesse nul is, dan zal het blokken voor de examens ook alleen maar lastiger zijn. Waardoor je werken voor dat vak alleen maar opschuift naar – wie weet – augustus. Dus: als er een vak is dat je minder ligt, probeer dan toch met aandacht bij de les te blijven en niet meteen op te geven en te zeggen dat je het toch niet zal kunnen. Achteraf zal je alleen maar trots zijn op jezelf dat je hebt doorgezet. Zo vermeid je ook een paniekaanval tijdens de blok voor dat ene vak.

  11. Geniet van het studentenleven

    Last but not least: geniet ervan verdorie! Student zijn is niet iets dat je je hele leven zal blijven, dus geniet van deze jaren waarin je je eigen ‘woonplaats’ niet moet betalen en je wekelijks geld in je handen krijgt om te kunnen overleven zonder dat je daar zelf voor moet werken. Geniet van de vrijheid die je hebt want voor je het weet beland je in de volwassen wereld met nog meer verantwoordelijkheden.

 

Als jij studeert en/of op kot zit, herken je bovenstaande dingen dan ook? 

 

One thought on “11 dingen die ik leerde na één jaar hogeschool

Geef een reactie

